رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

استعفای برهم صالح باعث ایجاد خلاء قدرت در عراق نمی‌شود

  • کد خبر: ۱۲۹۷۱
  • ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
استعفای برهم صالح باعث ایجاد خلاء قدرت در عراق نمی‌شود
یک کارشناس مسائل سیاسی، با اشاره به استعفای «برهم صالح» رئیس جمهور عراق از سمت خود گفت: استعفای رئیس جمهور عراق باعث ایجاد پیچیدگی جدی در بافت سیاسی عراق نمی‌شود؛ چراکه در این کشور این سمت بیشتر جنبه تشریفاتی دارد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ محمدصادق کوشکی، با بیان این‌که «سیستم سیاسی در عراق پارلمانی است و دولت از دل پارلمان تشکیل می‌شود»، گفت: مقام ریاست جمهوری در عراق یک مقام تشریفاتی است و صرفاً به عنوان یک نماد از آن یاد می‌شود؛ چراکه از قدرت اجرایی چندانی برخوردار نیست.

وی با بیان این‌که «استعفای برهم صالح، کار جدیدی را برای پارلمان عراق ایجاد کرد و آن انتخاب رئیس‌جمهور است»، افزود: رئیس جمهور در عراق بر اساس توافق گروه‌های سیاسی و پارلمان انتخاب می‌شود و در همین چارچوب با توجه به این‌که به صورت سنتی رئیس جمهور از بین کرد‌ها انتخاب می‌شود کرد‌ها چند گزینه را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در نظر می‌گیرند و سپس بر روی یکی از آن‌ها توافق می‌کند و پارلمان نیز به گزینه تایید شده رای می‌دهد.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که «پارلمان عراق بعد از انتخاب رئیس جمهور جدید باید وارد فاز انتخاب نخست وزیر شود»، اظهار کرد: نخست وزیر عراق بر اساس توافق در پارلمان و نظر فراکسیون اکثریت در پارلمان انتخاب می‌شود و با توجه به این‌که در حال حاضر هیچ گروهی در عراق از اکثریت در پارلمان برخوردار نیست، احتملا یک دولت ائتلافی در این کشور تشکیل می‌شود.

کوشکی با تاکید بر این‌که «استعفای رئیس جمهور عراق پیچیدگی جدیدی در بافت سیاسی این کشور ایجاد می‌کند» ادامه داد:تا زمان تشکیل دولت جدید، دولت قبلی که نخست وزیر آن نیز استعفا داده، امور در این کشور را به پیش می‌برد.

وی تصریح کرد: ممکن است از نظر تبلیغاتی استعفای برهم صالح مهم باشد، ولی از نظر اجرایی تاثیر چندانی بر روند اجرایی عراق نخواهد داشت و باعث خلاء قدرت در این کشور نمی‌شود.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->